HENOSIS
Bram Stadhouders Trio + Netherlands Chamber Choir

CD Henosis (Challenge/Buzz Records) - recorded Live at North Sea Jazz Festival

The story

ENGLISH
"Forget your hairdo, because your hair will stand stiff upward when the symbiosys forces cross the stage" wrote newspaper De Volkskrant after the premiere concert of Henosis. Henosis was created after Bram Stadhouders received the Composition Assignment from the North Sea Jazz Festival in 2012. Stadhouders wrote his work for a special combination: eight members of one of the most admired choirs in the classical world, the Netherlands Chamber Choir conducted by Klaas Stok, and his own trio: guitar, drums and electronics.

Video teaser:

One might think that classically trained musicians and jazz/improvisers are two different categories that are not easy to blend. Stadhouders proves that this is a wrong conception. Henosis means "unity" in Ancient Greek, and this is exactly what Bram had in mind: putting the best of two different worlds into one intense organic experience of both bombastic and very intimate atmospheres. Contrasts in rhythm, emotion and compositional techniques make this piece grab your attention from beginning to end, and a perfect synergy is created between conductor, classical vocalists, and improvisers.

Collaborating with the Netherlands Chamber Choir was a great choice for Bram. This choir dates back since 1937, and has since been on the top of international choirs, releasing more than 75 CDs in the field from medieval to contemporary music, several of which have been awarded an Edison or a Diapason d'Or. In recent seasons, tours have taken the ensemble to countries such as France, the United States, Canada, Spain and Poland. They have performed Henosis the best as Bram could have hoped for, and made it into an experience you will probably never see again if you miss it.

DUTCH
"Vergeet je kapsel maar, want je haren staan stijf naar achteren, als de symbiosekrachten die vanaf het podium waaien de toegestane limiet ver overschrijden", schreef De Volkskrant in een 4-sterren recensie na het premiére concert van Henosis. Henosis ontstond nadat Bram Stadhouders de Compositie-opdracht van het North Sea Jazz Festival 2012 kreeg. Hij schreef zijn werk voor een speciale combinatie: 8 zangers van het zeer hoog gewaardeerde Nederlands Kamerkoor, dirigent, en zijn trio van gitaar, drums en elektronica.

Vaak worden klassiek en jazz/improvisatie als twee totaal verschillende disciplines gezien die moeilijk te verenigen zijn. Bram Stadhouders bewijst het tegendeel. Henosis betekent "eenheid" in het Oud-Grieks, en dat is precies wat Bram voor ogen had: het beste van 2 werelden samenvoegen tot één grote intense en organische ervaring van bombastische maar ook zeer intieme sferen. Contrasten in ritme, emotie en compositietechnieken zorgen ervoor dat je gedurende het hele stuk op het puntje van je stoel blijft zitten. Een perfecte synergie ontstaat tussen dirigent, koor en improvisatoren.

De samenwerking met het Nederlands Kamerkoor was een uitstekende keuze voor Stadhouders. Het staat sinds 1937 aan de top van internationale koren, en brachten meer dan 75 CD's uit in alle stijlen tussen middeleeuws en hedendaags, waarvan een aantal zijn bekroond met een Edison of een Diapason d'Or. In afgelopen seizoenen toerde het ensemble in landen als Frankrijk, de Verenigde Staten, Canada, Spanje en Polen. Bram had zich geen betere partner kunnen voorstellen voor de uitvoering van Henosis, en hebben er mede voor gezorgd dat Henosis een ervaring is geworden die je waarschijnlijk niet snel zult weerzien als je het mist.

Musicians

Stacks Image 617

Bram Stadhouders | Guitar & Guitarsynth, Composer

Stacks Image 341

Onno Govaert | drums & percussion

Stacks Image 624

David Hoogerheide | keyboards & laptop

Stacks Image 585

Klaas Stok | conductor

Stacks Image 631

Nederlands Kamerkoor (8 voices)

Heleen Koele & Annet Lans (sopranos)
Karin van der Poel & Marleene Goldstein (altos)
Alberto ter Doest & Albert van Ommen (tenors)
Jasper Schweppe & Gilad Nezer (basses)

Production Team

"Henosis" was initially produced by Muzieklab Brabant. Currently the production is the hands of Bram Stadhouders.

Sound Engineer:
Clare Gallagher

Funded by:
Performing Arts Fund Netherlands
Muzieklab Brabant
MCN Muziekcentrum Nederland
Provincie Noord-Brabant
North Sea Jazz Festival

Review

Volkskrant
Stacks Image 580
Backwards
Forwards
Stacks Image 195
Brabants Dagblad
Stacks Image 806
Backwards
Forwards
Stacks Image 886
JazzFlits recensie - Peter J. Korten
Backwards
Forwards
Eenheid. In het Oudgrieks: ‘Henosis’. Dát wil de 25-jarige Bram Stadhouders met dit project bereiken. Hij kreeg de compositie-opdracht voor het North Sea Jazz Festival 2012. Voor die gelegenheid combineerde hij zijn trio met het Nederlands Kamerkoor. Stadhouders maakte het zich bepaald niet gemakkelijk. Het viel niet mee om de akoestische verschillen van de grote drum van Onno Govaert, de gitaarsound, de elektronica van David Hoogerheide én de hoge vrouwenstemmen samen goed te laten klinken. Ogenschijnlijke, heftige contrasten vervaagden tot een harmonieus geheel.
Het grootste deel van de cd is live op het festival opgenomen, maar twee tracks zijn van de try-out in LantarenVenster. Tijdens die try-out was de verklarende tekst van Stadhouders tussendoor wat storend. Het zou beter geweest zijn als het concert een doorlopende suite was. Dat is op de cd heel goed gerealiseerd. Er klinkt (gelukkig) zelfs geen applaus.
Stadhouders weet krachtige ‘soundscapes’ te produceren, maar ook donkere sferen en gitaargeweld. Steeds weer herken je direct zijn karakteristieke stijl en geluid. De excentrieke Govaert heeft naast zich twee immense, hangende trommels en hij gaat volgas in het afsluitende nummer ‘Ralkesfa’.
De samenwerking van het trio en het koor is gedurfd, maar heel geslaagd. Het is geen gemakkelijke kost, maar er is een constante, kunstzinnige sfeer. Sommige passages doen sterk denken aan het werk van Arvo Part. Dat is niet vreemd voor het koor, want in 2010 maakte het al een cd met werk van de Estse componist. De zang is voornamelijk tekstloos, vaak bestaande uit een steeds weer herhaalde, onherleidbare lettergreep, in het bijzonder in ‘Escaping now’. Soms legt Stadhouders in zijn stukken specifiek de nadruk op de complexe koormuziek waarbij hij de spanning voorzichtig laat opbouwen. Samen met het progressieve trio ontstaat een zorgvuldig gelaagd en verlijmd kunstwerk. Een intrigerend album.
Peter J. Korten
Jazzflits 204, 30 september 2013

Opus Klassiek recensie - Siebe Riedstra, oktober 2013
Backwards
Forwards
Bram Stadhouders (1987) kun je met de beste wil van de wereld geen klassieke componist noemen, maar componeren doet hij op deze cd wel degelijk. Stadhouders bespeelt de electrische gitaar, die hij koppelt aan alle mogelijke electronica, om klanken te genereren die nieuw zijn, en dus ook niet geplaatst kunnen worden in een afgebakend genre. Een laatste wapenfeit van Muziek Centrum Nederland (inmiddels ter ziele) was het verlenen van de MCN compositie-opdracht 2012 aan Stadhouders. De compositie moest tot klinken komen op het North Sea Jazz Festival, en Stadhouders koos heel eigenwijs voor een samenwerking met het Nederlands Kamerkoor. Eerst wilde hij de zangers laten improviseren, maar dat bleek al gauw geen optie, en dus is hij een jaar lang achter de computer gekropen om noten voor een virtueel koor uit te werken. Het resultaat staat op deze cd en heet Henosis – Eenheid in Oud-Grieks.
Die eenheid tussen de klassiek geschoolde zangers en de in de jazz geboren impovisaties van Stadhouders moet gesmeed worden door de toepassing van electronica. Alle klankbronnen en stembanden worden electronisch gemanipuleerd, waardoor klankruimtes ontstaan waarbinnen geïmproviseerd kan worden, soms ook wel degelijk door de zangers – zo klinkt het tenminste.
De titels van de negen onderdelen van deze ‘suite’ hebben een hoog Bordewijk gehalte, en geven alleen maar aan dat het hier niet gaat om de literaire betekenis, maar om kleurstellingen met vocalen. Behalve de gitaar zijn er ook nog de toetsen en bijbehorende electronische kunstgrepen en de slaginstrumenten die aan het klanktapijt bijdragen. Van een ‘drumbeat’ zoals we die in de traditionele jazz kennen is echter geen sprake. Wel van geïmproviseerde momenten op traag bewegende klankvelden – nog niet zo heel lang geleden als aleatoriek een vast bestanddeel van de klassieke gecomponeerde muziek. Toch moest ik bij het beluisteren van deze schijf vaker denken aan Berio, Boulez en Stockhausen dan aan Lutoslawski. Het is duidelijk dat de Sinfonia van Luciano Berio een diepe indruk heeft gemaakt op Bram Stadhouders.
Dit zijn live-opnamen, maar uiteraard genereert de toegepaste electronica nog allerlei mogelijkheden tot bewerking achteraf. Van publiek zult u dus niets merken. Hier en daar zouden dirigent Klaas Stok en de acht zangers uit het NKK het vast prettig gevonden hebben om een passage nog eens over te mogen doen, maar dat is nu eenmaal het risico van een concertopname. Laten we blij zijn met deze registratie en vooral genieten van het grote talent dat hier aan het woord komt. Vergeet niet dat dit het werk is van een vijfentwintigjarige. Ik wil nog wel even opmerken dat Challenge Records hier kennelijk als paraplu fungeert voor het label buzz. De boys van buzz moeten bij een volgende gelegenheid de Engelse tekst wel wat zorgvuldiger nalezen. 3th of July? Kom op mannen.
Ik ga geen poging doen om deze muziek uit te tekenen. Stadhouders heeft een mooie website met uitstekende luistermomenten. Even doorklikken op ‘Projects’, en kiezen voor Henosis. Bram heeft daar een lange track met karakteristieke momenten klaargezet. Perfect.

Media attention (in Dutch)

Radio interview on NOS Nieuwsradio
Krantartikelen Brabants Dagblad en NRC
Stacks Image 745
Backwards
Forwards
Stacks Image 747
Stacks Image 757
Backwards
Forwards
Stacks Image 759